
Tijdens mijn allereerste interieurshoot deelde ik wat ‘behind the scenes’ op Insta Stories en dit leverde de interieurbouwer meteen een nieuwe klant op. Mijn Story en foto’s zorgden ervoor dat hij een keuken verkocht aan een klant, die nog nooit van hem had gehoord. Hij had op dat moment geen website, dus die klant had hem anders nooit gevonden. Dit is de kracht van het online zichtbaar worden en dit is ook voor jou mogelijk! Maar hoe pak je dit aan?
1. Maak een omschrijving van jouw ideale klant.
De eerste vraag die jij jezelf moet stellen is: wie is mijn ideale klant? Want online zichtbaar zijn draait niet om jou, nee echt niet! Het gaat om de waarde die jij deelt en waar jouw ideale klant naar op zoek is! Dus maak voor jezelf een duidelijke omschrijving van deze klant, de vragen die ze hebben en hoe jouw aanbod hen gaat helpen. Door dit helder te krijgen, zal ook jouw zichtbaarheid een concreet doel hebben, namelijk deze klant aanspreken en helpen.
2. Wees bewust van je struggles, maar focus je op wat het je gaat brengen.
Veel voorkomende struggles die ik hoor zijn: ‘niemand zit op mij te wachten’, ‘er zijn al zoveel andere interieurprofessionals’, ‘ik heb er geen tijd voor’, ‘ik weet niet wat ik moet delen’, ‘mijn foto’s zijn kwalitatief niet goed genoeg’, ‘mijn content moet eerst perfect zijn’. Welke van deze overtuigingen heeft jou tegengehouden? Het is tijd om je te gaan focussen op wat goed gaat en wat het jou gaat brengen. Kies ervoor om uit je comfortzone te stappen!
3. Just do it!
Begin gewoon! Kijk niet naar andere interieurprofessionals, vloggers en interieurfotografen en denk niet dat je ook zo goed moet zijn voordat je iets kunt delen. Laat je door hen inspireren. Gebruik hun voorbeelden om zelf te groeien. Zij zijn ook ooit ergens begonnen en zijn maar een paar stappen verder dan jij bent omdat zij het gewoon deden! (Tip: scroll even terug op hun Feed en bekijk hoe zij ooit zijn begonnen.) Begin met het delen van jouw werk en waarmee je bezig bent. En ja, dan moet je een drempel over. Maar wat als die stap jou een klant gaat opleveren? Hoeveel is dat jou waard? Neem vandaag nog die eerste stap. Begin bijvoorbeeld met het delen van een foto of een video op Instagram Stories. Deze blijft maar 24 uur online en je bent toch zichtbaar.
4. Start met documenteren in plaats van creëren.
‘Ik heb er geen tijd voor’ is één van de veel voorkomende excuses, maar het hoeft ook niet veel tijd te kosten! Maak het voor jezelf niet moeilijker dan het al is. Met welk probleem heb jij jouw klant vandaag geholpen? Schrijf dit probleem en jouw advies op en je hebt een post. Daarmee help je niet één klant op een dag maar misschien wel tien. En wees niet bang om waarde te delen, want als jij deelt hoe je bijvoorbeeld de grootte van een vloerkleed kiest, betekent dit niet dat iemand meteen weet hoe ze een heel interieur moeten inrichten. Je zorgt er juist voor dat iemand dan denkt ‘Zij heeft er verstand van, ik heb haar nodig!’ Spendeer dus geen uren aan het creëren en het bedenken van content, maar deel de dingen die je al doet.
5. Investeer in jezelf en blijf jezelf ontwikkelen.
Hoeveel tijd besteed jij aan zelfontwikkeling en aan jouw bedrijf? De meest succesvolle bedrijven zijn succesvol omdat ze blijven investeren en innoveren. Als je kijkt naar jouw online zichtbaarheid, wat ontbreekt er dan? Ben je helemaal niet zichtbaar? Heb je alleen een website, die niet meer geüpdatet wordt? Heb je geen professionele foto’s van jezelf? Weet je niet hoe Instagram werkt? Weet je niet hoe je zelf goede foto’s kunt maken? Welke stappen kun jij zetten om jouw onzichtbaarheid te vergroten en jezelf te ontwikkelen? Google, lees, spendeer uren op YouTube, probeer, koop een cursus voor een stroomversnelling en persoonlijke feedback of huur iemand in. Investeer in jezelf, jouw bedrijf en jouw toekomst!
6. Boek een shoot of leer zelf betere foto’s te maken.
Door een shoot te boeken en jouw werk professioneel te laten vastleggen of zelf betere foto’s te leren maken, door bijvoorbeeld mijn cursus te volgen, kom jij als persoon en als bedrijf professioneler over. Samen met De Interieur Club heb ik een cursus interieurfotografie ontwikkeld. In deze cursus leer ik je alles over de basis van fotografie, compositie, styling, nabewerking en workflow. Wekelijks krijg je concrete feedback op jouw foto’s zodat je weet waarop je moet letten en deze zelfverzekerd online durft te plaatsen! Zie ik je daar?
Welke stap ga jij vandaag op jouw lijstje afvinken?
- Maak een omschrijving van jouw ideale klant.
- Schrijf niet alleen op waarom je niet online zichtbaar bent, maar ook wat het jou zou kunnen brengen.
- Schrijf op welke stappen jij gaat nemen om meer online zichtbaar te worden. Wat heb je hiervoor nodig?
- Wat heb jij vandaag op de planning staan waar je wat over zou kunnen delen?
- Met welke vraag heb jij een klant deze week geholpen? Deel deze vraag en jouw advies.
- Maak een foto en plaats deze op Stories of op de Feed van één van je socials.
- Lees mijn blog over hoe je zelf interieurfoto's kunt maken of boek een shoot.
Ik hoop dat deze tips je hebben geholpen om de eerste stappen te zetten naar het online zichtbaar worden! Deel wat jij er aan had, je eerste foto of de link naar dit blog, zodat iedereen gemotiveerd wordt om meer online zichtbaar te zijn en wij samen groeien in het delen van onze waarde als interieurprofessional! Tag @gertrudevandenbrink. Ik vind het erg leuk om te zien welke stappen jij neemt en wat jij hebt aan de informatie, die ik deel!
Wil jij online meer zichtbaar worden, maar mis je foto's van jouw projecten, jouw werkwijze en jouw persoonlijkheid?
Ik help je graag verder! Met een combinatieshoot van jouw projecten en jouw werkwijze ontvang jij de beeldbank, die je nodig hebt om online zichtbaar te worden en te laten zien wat jouw expertise is!